Har du varit inom arbetsmarknaden under en längre period har du säkert sett det mesta kring vad som lockar medarbetare , hur de utvecklas och hur det känns att lämna en arbetsgivare för att gå till nästa. Även om det kan tyckas som att arbetsmarknadens grundläggande förutsättningar nästan ser ut som det alltid har gjort med företagare och medarbetare så har mycket hänt inom HR området. Vi berättar mer om den viktiga medarbetarresan.
Allt utgår från medarbetaren
Det går inte att frångå att medarbetaren är en arbetsgivares viktigaste resurs. Inom HR pratade man mycket om begreppet ARIMUA förr, numer pratar man om medarbetarresan. Detta sätter mer fingret på att alltid sätta medarbetaren främst. Det klassiska ARIMUA som är en förkortning för attrahera, rekrytera, introducera, motivera, utveckla och avveckla känns mer som steg utifrån en arbetsgivares perspektiv. Nu är det ett modernare förhållningssätt där medarbetaren är i fokus.
Medarbetarresans innehåll
Liksom tidigare är det dock snarlikt innehåll men fokuset är som sagt annorlunda. Ett strategiskt employer branding arbete för ett företag inkluderar hela medarbetarresan. Det gäller att locka till sig de bästa medarbetarna och få dem att vilja stanna och utvecklas i företaget. Medarbetarresan inkluderar således preboardinginsatser, onboardinginsatser, utvevklingsinsatser, reboardinginsatser och offboardinginsatser. Alla dessa insatser kan numer också ske i en miljö där tekniken har gått längre än någonsin förrut och en digital plattform hos ett företag ses numer som självklar.
Nya krav
Något som har hänt på arbetsmarknaden som drivit fram detta särskilda fokus på just medarbetarresan är just att de nya arbetstalangerna på arbetsmarknaden ställer nya krav på arbetsgivaren att tillhandahålla verktyg som gör att dessa vill stanna kvar och vidareutvecklas i företaget. Detta har blivit tydligare de senaste åren. Kravbilden är annorlunda och det finns något gott med det, för det tvingar dig som företagare att ligga i framkant både för dina medarbetare likväl som för dina kunder.